środa, 16 września 2009

Śliwki na kruchym cieście

W kulinarnej blogosferze ciasto ze śliwkami pojawiało się już wiele razy, więc mój wpis w żadnej mierze nie będzie nowatorski. Jednak dla mnie śliwki upieczone na kruchym spodzie i posypane cukrem pudrem i cynamonem uosabiają prostotę połączoną z największą przyjemnością, jaką można wycisnąć z tych owoców. Zapach tego ciasta kojarzy mi się z kończącym się latem, coraz chłodniejszymi wieczorami i wyjadaniem jeszcze ciepłych kawałków prosto z blachy:). Nie jest to ciasto dla osób które nie lubią śliwek – to są głównie śliwki:).
Przepis na kruche ciasto jest u nas klasykiem rodzinnym. Ostatnio nie miałam śmietany, więc z powodzeniem zastąpiłam ją jogurtem, co mnie bardzo ucieszyło, bo z zaczętą śmietaną potem nie mam co zrobic:).
Mając ochotę na coś bardzo śliwkowego, prostego, a przy tym niezapomnianego, warto skusić się na to nieskomplikowane ciasto – zachęcam!



KRUCHE CIASTO ZE ŚLIWKAMI

Ok. 1 kg śliwek (może nawet więcej) – tyle, żeby połówki pokryły całą blachę
Cukier puder
cynamon

Kruche ciasto:
2 szkl. Mąki
20 dag margaryny
5 łyżek cukru
½ łyżeczki proszku do pieczenia
2 żółtka
2 łyżki gęstej śmietany
1 cukier waniliowy

Piekarnik rozgrzać do 180 stopni. Wyłożyć dużą blachę papierem do pieczenia.
Zagnieść szybko ciasto, można włożyć na jakiś czas do lodówki bądź zamrażarki, żeby potem lepiej się wałkowało.
Śliwki przekroić na pół, wyjąć pestki.
Rozwałkować ciasto i wyłożyć na papier (można wyklejać blachę po kawałku).
Na ciasto położyć połówki śliwek, skórką do dołu. Ja zawsze kładę „na zakładkę”, bo w czasie pieczenia śliwki się kurczą, a wtedy unikamy pustych miejsc na cieście. Lekko posypać cukrem pudrem i cynamonem i wstawić do piekarnika na ok. 40 minut.
Po wyjęciu ciasta jeszcze posypać cukrem pudrem i cynamonem (ilość w zależności od upodobań).
I już.

4 komentarze:

  1. mmm... dobre. to musi być dobre. :-) a jakie pachnące...

    OdpowiedzUsuń
  2. Kruche ze śliwkami to klasyka - uwielbiam je.
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  3. mam ochotę na taki ciepły kawałek wyjadany prosto z blachy
    w pachnącym cynamonem domu
    mogłoby byc nawet bez kruchego, same owoce

    OdpowiedzUsuń